Powered By Blogger

Thursday 24 July 2014

Ubah

Aku nak ubah yang itu.
Pandangan dia.
Alihkan pada perspektif yang lain.
Kena belajar cara menerima.
Sampai bila nak tutup pintu hati dari terima orang lain.
Manusia itu datang dan pergi.
Mereka memang akan pergi suatu hari nanti.
Tapi jangan biarkan kita yang menghalau pergi.
Redhakan kedatangan dia, sebagaimana kau akan redhai pemergian dia.
Kita tak akan pernah tahu menghargai orang yang pernah hadir dalam hidup kita.
Hatta bila dia dah takde, baru kita faham.
Baru mula nak sayang.
Baru pandai nak merindu.
Kau ada prinsip kau. Aku ada prinsip aku.
Prinsip yang berbeza. Tetapi menyatukan.
Alhamdulillah, moga kekal sampai ke syurga.
Aku ada sebab aku sendiri.
Tak semua perkara aku boleh cerita waktu ni.
Walaupun aku tak tahu masih ada kah waktu untuk aku di kemudian hari.
Waktu ini itu terlalu awal, tahu?
Kau boleh suruh orang lain abaikan kau.
Tapi maaf. Aku tak reti. Dan tak pernah terlintas pun.
Mungkin ada orang yang letakkan harapan terlalu tinggi kat kau.
Menjadi satu tekanan untuk merealisasikan harapan orang kat kita.
Sebab tak nak menghampakan sesiapa.
Hakikatnya sendiri yang merana.
Bukan aku tak tahu.
Sebab aku pun pernah merasa. Peritnya. Sakitnya.

No comments:

Post a Comment